Träning för ryttare

By: admin | Date: 24.10.2013 | Categories: Hästar

Att ägna sig åt fysisk träning är viktigt, inte bara för hästen utan även för ryttaren. Genom att regelbundet ”fysträna” får du en bättre kondition, bättre styrka och bättre balans, vilket i sin tur gör dig till en bättre ryttare.

Bålstabilitet och balans

Det viktiga vid ridning är att ha en bra hållning och en bra balans för att ge hästen rätt hjälper och kommandon. Genom att få en välfungerande sits blir du ett med hästen och ridningen flyter på så mycket bättre. Grunden till en bra sits är att ha en stark bålmuskulatur och inte vara för kort i vissa muskelgrupper. En stark bålmuskulatur får du genom att regelbundet göra övningar för att stärka dessa muskler. Ett tips för att träna upp både bålmuskulaturen och balansen är att träna på en pilatesboll. Vi har hittar en prisvärd pilatesboll på gymkompaniet.se där du även kan välja vilken diameter du vill ha på bollen. Vill du ha tips på roliga övningar att göra på bollen kan du kolla på fjordhäst bloggen där det finns många övningar att finna.

Träning med pilatesboll

Stretching och styrka

Som ryttare blir man lätt för stark och kort i höfböjarmuskulaturen vilket gör att överkroppen dras framåt. Till detta blir ryttare ofta kort även i bröstmuskulaturen efter som man håller hästens vikt i tygeln. Därför krävs det att man regelbundet stretchar dessa muskler för att tänja och lösa upp knutor. Eftersom dessa muskter behöver en motvikt för att inte skapa obalans i kroppen krävs det att man tränar upp rumpmuskulaturen, vilka är en motsats till höftböjarmuskulaturen samt rygg och skuldermuskulaturen som en motvikt mot bröstmuskulaturen.

Överkropp och armar

Som ryttare är de även viktigt att vara stark i övre delen av kroppen, de muskler som sitter ovanför bålen. För att kunna få kontakt med hästen, hålla tillbaka den om den är stark och få den att gå i rätt form och tempo är det viktigt att även vara stark i skulder och axelparti samt armar. Som ryttare är det lätt att framåtrotera med axlarna när man inte orkar hålla en korrekt sits vilket får negativa effekter på ridningen. Försök därför att även träna skuldror, axlar och armar i din fysträning. Ett tips är att köpa hem ett par hantlar att träna med, det finns då bra övningar som inkluderar alla de muskelgrupper som behöver tränas. Du hittar även bra hantlar på Gymkompaniet som ni hittar länken till ovan. Träna gärna med fler repetitioner på lägre vikter för att bli mer uthållig i muskulaturen. Vid ridning blir det mycket statiskt träning för armar och axlar vilket gör att man tröttar ut musklerna fort.

Lägg gärna in 2-3 dagars fysträning per vecka för att bygga upp din kropp bättre, få en bättre balans och bli en bättre ryttare på din häst. Ge det 3 månader och utvärdera sedan hur det känns, om du fått det resultat du önskat eller om du ska lägga till några övningar som komplement.